zaterdag 27 augustus 2011

Thinking this is the life

Langzaam maar zeker vult ons huis zich met mensen (Dane from San Francisco), net als de vriendenlijst op Facebook. Deze week zijn ook de niet-wetenschappers gearriveerd en dat betekent dus weer een hele lijst nieuwe mensen - waaronder ook een aantal Belg(isch)en. Helaas wilt de hoeveelheid vers volk ook zeggen dat het leren kennen van mensen weer een beetje wordt teruggeschakeld naar het leren kennen van namen.

Voor de wetenschappers begonnen deze week onze lessen al! Voor de duidelijkheid: wetenschappen volgt hier een "vier blokken" systeem, met telkens zeven weken les en examens. Per blok heeft men dan drie vakken van 5 studiepunten. Ikzelf schrijf hier dit jaar ook voor 30 studiepunten aan mijn thesis, en dit blok zal ik normaal de vakken "Exoplaneten" en "Advanced Data Analysis" volgen.

Deze week ook Hans Kjeldsen gezien, een van de proffen die mee te maken zal hebben met mijn thesis. Jorgen Christensen-Dalsgaard, de andere belangrijke prof, verblijft voorlopig nog in de V.S. Waarover mijn thesis nu precies zal gaan blijft nog even een verrassing, maar op maandag volgt normaal een gesprek met Jorgen en Hans om de zaak definitief te beslechten. Daarnaast hebben we deze week ook in een lange rij ons zogenaamde CPR-number en onze verblijfsvergunning aangevraagd, en heb ik voor de eerste keer mijn eigen was gedaan! Hoera!

'Pre-drinking at home' biedt voorlopig de enige betaalbare alcohol, maar beterschap is op komst! Deze week heb ik immers mijn eerste shift gedraaid in de bar van het Studenterhus Aarhus. Echt vrijwilligerswerk kan je het niet noemen, want je krijgt op elk moment drank aan halve prijs en gratis toegang tot alle concerten. Als wederdienst werk je wel ongeveer een keer per week.

Zwaarder werk dan gedacht, in mijn vorige presidiumcarrière deden we bijvoorbeeld niet aan sterke drank of cocktails, en werd ik ook aanzienlijk minder vaak in het Deens aangesproken. Naast de bar baat men er ook het "Beer House" uit, een bar in de kelder waar men meer dan honderd verschillende bieren aanbiedt. Prijzen (die gelukkig binnenkort voor mij ook worden gehalveerd) variëren tussen vijf en zeven euro, maar men kan er wel Belgische toppers als Rochefort 10, Duvel, Orval of Westmalle krijgen. Toen onze opkuis er om drie uur op zat, genoot ik samen met de collega's nog van een gratis La Trappe Quadruppel, zodat het toch nog vijf uur werd voor ik in bed kroop. De volgende ochtend fris en monster in de les!

Vrijdag is het Fredagsbar en we gingen naar die van de geneeskundigen. Prachtig weertje en dus zat iedereen buiten in het gras, met een pintje. Vanaf 16h begint voor iedereen het weekend in de Fredagsbar in zijn instituut, waarvan sommigen tot laat in de nacht doorgaan. Vervolgens trokken we naar het Student House, waar we mee gingen genieten van het gratis eten dat voorzien was voor de introductieweek van de sociale wetenschappen.

Later op de avond trokken we nog met de honderd aanwezige internationale studenten richting 'downtown', waar het Aarhus Festuge, het stadsfestival van start ging. Volle straten en optredentjes in alle cafétjes links en rechts. Het weer verandert hier bliksemsnel en gedurende de nacht konden we een prachtig onweer aanschouwen. Een hemel die bijna permanent verlicht werd door de bliksem en straten vol met dansende en uitgeregende festivalgangers in de gutsende regen! Prachtige apocalyps en puur genieten. 'Pukkelpopweer', zoals dat in België blijkbaar heet!

Groetjes, kusjes, liefde,
Vinnie


PS: vanaf donderdag hebben we normaal gezien internet in ons huisje!

1 reacties:

Sanne zei

Hoi!
En hoe zijn de lessen al meegevallen?
Groetjes

Een reactie posten

Mogelijk gemaakt door Blogger.